Verhuizen naar nieuwe studio

Momenteel verhuis ik naar een nieuwe studio. Hieronder volgt een uitgebreide geschiedenis van mijn omzwervingen. Misschien vind je het grappig om te lezen en anders moet je het vooral overslaan!

Lees meer »

Kleurcontrast

Er zijn verschillende manieren waarop kleuren elkaar kunnen versterken, afstoten of juist harmonisch met elkaar samengaan. 

Lees meer »

Mag je zwarte verf gebruiken?

Helaas wordt er vaak beweerd dat je geen zwarte verf mag gebruiken. Zwarte verf is weliswaar niet altijd de beste oplossing voor bepaalde vraagstukken, maar verbieden gaat te ver. Soms kun je juist heel fijn gebruik maken van zwart. Bovendien is het ook maar net wat je zelf wil bereiken met je beeld.

Lees meer »

Acrylverfpenselen schoonmaken

Als acrylverf opdroogt in je penseel, dan kun je er niet meer mee schilderen. Het is belangrijk om je kwasten op tijd en grondig schoon te maken. En uiteraard op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier!

Lees meer »

Moederkleur (kleurenharmonie)

Als je verschillende kleuren gebruikt die niet zo dicht bij elkaar liggen op de kleurencirkel, dan hebben die kleuren allemaal sterk eigen karakter. Ze contrasteren sterk met elkaar. Kijk maar eens naar de foto hieronder:

Lees meer »

Atmosferisch perspectief

Als je een grote ruimte kunt overzien, dan zien kleuren in de verte er anders uit dan dichtbij. Er zit atmosfeer tussen jou als kijker en de dingen die je ziet. Door lichtbreking en -verstrooiing zien de kleuren er in de verte vaak wat blauwer of grijzer uit.

Lees meer »

Oefenen met toonwaarden

Het is heel leuk en leerzaam om te schilderen met alleen maar zwarte en witte verf! Ik heb een foto gekozen die lekker uitdagend is. De foto is gemaakt met veel tegenlicht. Daardooor is de dame eigenlijk zowat een silhouet. Toch zitten er wat subtiele stukjes in, die heel leuk zijn om te schilderen.

Lees meer »

In lagen schilderen met acrylverf

Een schilderij wordt meestal opgebouwd met verschillende lagen. Niet al die lagen hoeven het hele schilderij te bedekken: op sommige plekken kunnen meer lagen gebruikt zijn dan op andere plekken. Dankzij de snelle droogtijd van acrylverf kun je heel makkelijk en snel in lagen werken.

Lees meer »

Toonwaarden oefenen met een Asaro-hoofd

Het Asaro-hoofd (ontworpen door John Asaro) is een fantastisch hulpmiddel voor kunstenaars. Hiermee kun je jezelf trainen in het zien en memoriseren van de belangrijkste vlakken van het gezicht. Daarnaast kun je het gebruiken om de wetten van licht en schaduw te bestuderen.

Lees meer »

Dunne lijnen schilderen met acrylverf

Eerst kies je een geschikt penseel voor de klus die je wil klaren. Een dunne lijn is natuurlijk een relatief begrip, want op een heel groot doek is een lijn van een cm dik misschien al dun, maar op een postzegelformaat is een lijn van een micromillimeter pas dun. Als je op een groot dik een dunne lijn wil schilderen, heb je dus relatief een minder klein penseel nodig dan op een kleiner formaat.

Lees meer »

Droogtijd van acrylverf verlengen

Acrylverf droogt erg snel. De droogtijd bestaat uit verschillende fasen, maar over het algemeen is de verf na 10-15 minuten zodanig droog dat je niet meer nat-in-nat kunt werken. Hier volgen wat tips om de droogtijd te verlengen.

Lees meer »

Primaire kleuren

Primaire kleuren zijn kleuren die niet te maken zijn door andere kleuren met elkaar te mengen. Geel kun je bijvoorbeeld niet zelf mengen vanuit twee andere kleuren. Groen kun je wél zelf mengen (geel + blauw), groen is dus géén primaire kleur. Als je met geel wil schilderen, dan moet je echt een gele kleur kopen, als je met groen wil schilderen, dan hoef je niet per se groen te kopen, omdat je dat kunt mengen vanuit andere kleuren.

Lees meer »

Gesso

Gesso is een soort grondverf voor je acrylverfschilderij. Als je je doek, papier of paneel insmeert met gesso krijg je de volgende voordelen:

Lees meer »

Schilderen op een gekleurde of getoonde ondergrond

We zijn van jongs af aan gewend om op witte papieren te tekenen en te schilderen. Dat is logisch: papier is nou eenmaal vaak wit. Op een witte ondergrond kun je alleen maar van licht naar donker werken. Je lichtst mogeljke kleur (wit) is er namelijk al. Als je je ondergrond een kleur geeft, dan kun je zowel naar donker als naar licht werken. Dat werkt heel fijn, je krijgt veel meer kado.

Lees meer »

Kleuren waarnemen

Als je realistisch wilt schilderen dan is het belangrijk dat je de kleuren die je ziet goed kunt namaken. Kleuren mengen is goed te leren. Veel moeilijker is het om kleuren die je ziet goed te beoordelen. Onze hersens worden op allerlei manieren in de war gebracht als we ergens naar kijken. Het groen hieronder is overal hetzelfde, maar dat is lastig te zien door de omringende kleuren.

Lees meer »