Alternatieven voor primair geel, magenta en cyaan bij professionele verf

In de professionele lijn van de acrylverfmerken kom je geen Primair Geel, Magenta en Cyaan tegen. Hieronder geef ik wat alternatieven.

Primair geel

Cadmiumgeel Licht is een perfect alternatief voor Primair Geel. Het is een duur pigment, maar daar staat tegenover dat je er altijd maar heel weinig van nodig hebt, omdat het uiterst dekkend en krachtig is.

Magenta

Voor Magenta kun je Quinacridonerose als alternatief kiezen (alleen al vanwege de prachtige naam). Het is net als magenta handig voor mooie paarsen en roden. Ook kun je er mooie roze kleuren mee maken.

Cyaan

Cyaan is in feite met titaanwit lichter gemaakte Phtaloblauw, en Phtaloblauw is gewoon te verkrijgen. Phtaloblauw is een pittig pigment, met een bijzonder grote kleurkracht. Een klein beetje Phtalo verandert het karakter van een kleur al meteen. Voorzichtig doseren dus!

Als aanvulling: Ultramarijn

Ultramarijn is een hele handige kleur om te hebben. Ultramarijn kantelt meer richting paars. Met Ultramarijn kun je in daarom in combinatie met Quinacridonerose de meest prachtige paarsen maken. Voor felle groenen is Ultramarijn uiteraard niet geschikt, aangezien het paarse deel het geel in het groen zal neutraliseren. Met Phtaloblauw en geel krijg je juist wél hele felle groenen, omdat Phtaloblauw een erg zuiver blauw is. 

Foto hieronder: links een groen gemaakt met Ultramarijn en Cadmiumgeel licht, rechts een groen gemaakt met Phtaloblauw en Cadmiumgeel licht.

Bovendien is Ultramarijn niet zo’n onruststoker als Phtaloblauw, omdat dit juist een vrij zwak pigment is (zwakke kleurkracht). Je kunt het daarom perfect gebruiken om huidskleuren mee te mengen / af te koelen en ook blauwe luchten gaan uitstekend met Ultramarijn.

Links Ultramarijn door de huidskleur gedaan, rechts Phtaloblauw. Ultramarijn is voor dit soort dingen een veel betere keuze. 

Links Ultramarijn met titaanwit, rechts Phtaloblauw met titaanwit. Ultramarijn heeft duidelijk een veel zwakkere kleurkracht. Dat is geen kwaliteitsoordeel, want beide soorten pigmenten hebben hun eigen nut, afhankelijk van de situatie.

Van elke kleur een warme en een koele variant

Als je van elke primaire kleur minstens twee varianten neemt, dan kun je altijd makkelijk tot elke mengkleur komen.

Je hebt dan altijd de keuze om twee kleuren te mengen die ofwel dicht bij elkaar liggen op de kleurencirkel, ofwel juist verder bij elkaar vandaan.

Liggen de kleuren dichter bij elkaar op de kleurencirkel, dan gaat er minder verzadiging verloren en krijg je dus een fellere mengkleur.
Liggen ze verder bij elkaar vandaan, dan gaat juist wel verzadiging verloren en krijg je een minder felle kleur.
Als je bijvoorbeeld Cadmiumgeel middel mengt met Cadmiumrood middel krijg je een verzadigd oranje. Meng je Cadmiumgeel Licht met Quinacridonerose, dan krijg je een minder verzadigd oranje.

Hieronder: links meer verzadigd, rechts minder verzadigd oranje.

Met het volgende palet heb je ongelimiteerde mogelijkheden:

  • Cadmiumgeel licht.
  • Cadmiumgeel middel. Dit is een neutraal tot oranjeachtig geel.
  • Cadmiumrood middel (óf pyrrolerood). Dit is een rood dat net iets meer naar oranje neigt dan naar paars.
  • Quinacridonerose (óf karmijn). Een paarsachtig rood.
  • Ultramarijn. Een paarsachtig blauw.
  • Phtaloblauw. Een behoorlijk neutraal blauw
  • • Titaanwit
  • (Eventueel) Oxydezwart. Sterk dekkend, krachtig zwart.

Het is lang niet altijd nodig om alle kleuren te kunnen mengen

Vooral beginnende schilders willen altijd het gevoel hebben dat ze met weinig kleuren elke denkbare mengkleur kunnen maken, maar in de praktijk is dat lang niet altijd nodig.

Met de bovenstaande kleuren kun je bijna alle kleuren mengen, in een heel verzadigde (felle) vorm. Dat is fijn voor mensen die graag met felle kleuren werken, maar voor mensen die graag realistisch willen schilderen is het juist lastig. Kleuren om ons heen zijn over het algemeen behoorlijk onverzadigd (niet fel).

Meer informatie hierover kun je lezen in het artikel over Werken met een Beperkt Palet.

Uiterst felle groenen komen we bijvoorbeeld vrijwel nooit tegen. Daarom kun je als je realistisch wil schilderen prima uit de voeten met andere beperkte paletten, zoals bijvoorbeeld een veelgebruikte combinatie van: Cadmiumgeel licht, Pyrrolerood (óf Cadmium rood middel), Ultramarijn, Gebrande Omber en Titaanwit.

Een ander bekend palet is het Zorn- of Renaissancepalet. Dat bestaat uit Ivoorzwart, Gele Oker, Vermiljoen (óf Cadmiumrood licht) en Titaanwit. Ook hierover kun je meer lezen in het artikel over Werken met een Beperkt Palet.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.